Mortuarium - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Maud Loon - WaarBenJij.nu Mortuarium - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Maud Loon - WaarBenJij.nu

Mortuarium

Blijf op de hoogte en volg Maud

10 Februari 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

Wat was het vandaag weer vroeg dag. Tijd voor een goed ontbijtje, want we moeten weer tegenaan.

Na het ochtend gebed zijn we naar onze zusterpost gelopen. Hier zijn we dossiers van patiënten gaan lezen. Tussendoor zijn we met de nachtdienst mee gelopen.

Tijdens de artsenvisite heeft de arts ons weer veel uitgelegd.

Vandaag heb ik mijn eerste wond mogen verzorgen, een gehechte hoofdwond. Eerst moest ik de wond schoon maken met alcohol. Wat moet dat pijn gedaan hebben, maar schoon zal hij wel zijn. Daarna een gaasje met jodium en afplakken met tape.

's middags zijn Daisy en Denise naar het mortuarium geweest. Ze hadden ons van te voren al verteld dat het erg schokkend kon zijn, daarom zijn Lisanne en ik nog niet mee gegaan.

Toen ze terug kwamen, vertelde ze dat het inderdaad geen pretje was om te zien. Het is een kleine ruimte met aan alle wanden 4 planken. Op elke plank liggen 3 lichamen boven op elkaar gestapeld. Ze hebben witte onderbroeken aan waar hun handen ook in zitten, zodat alles netjes bij elkaar blijft. Op hun hoofd en borst zit een sticker met een nummer. Iedereen mens is een nummer ook in het ziekenhuis. De lichamen kunnen er maximaal een jaar liggen, dus ook lekker rook het er niet! van de lijkschouwer mochten er foto's gemaakt worden in het mortuarium. Deze waren gelukkig niet eng om te zien.

Wat een dag, wat een dag! Wat gaat het er hier anders aan toe.